Sunday 9 October 2011

pErUBaHaN KEhidUpaN @ SEjARAH KeHidUpaN Yg BrUBaH

Berhari, berminggu, berbulan, bertahun.
Berpuluh - puluh tahun.

Kita masih hidup menjadi kita. Tidak berubah. Yang berubah hanya sekeliling. Orang - orang.
 Mungkin. Atau alam. Mungkin. Atau alam orang, mungkin. Atau orang alam. Juga mungkin.

Memungkinkan.

Di sekeliling berubah - ubah menulis, melukis sejarah. Menjadi sejarah. Yang terdustakan. 
Tapi mampu didustai. Atau mungkin sejarah sedang mengubah kita? Atau mungkin juga,
 aku yang sedang menulis ini sedang diubah oleh sejarah aku?

Dimungkinkan.

Mungkin benar, aku atau Aku yang menggerakkan jemari menekan papan kekunci ini sedang hidup 
di dalam kehidupan yang telah diubah oleh sejarah atau aku sedang mengubah sejarah?

Bengon. Tak temu jawapan.

akU X tAhu APe yg ak coretkn ini..
tapi nie la apa yg aku rasa saat nie...

No comments:

Post a Comment